Richard Bruns

Richard Burns (*17. leden 1971 - Reading † 25. listopad 2005) byl britský rallyeový jezdec a mistr světa z roku 2001. Zemřel na rakovinový nádor na mozku.

 

Kariéra

Odmala měl rád atmosféru závodů a poprvé řídil automobil již v osmi letech. V patnácti letech navštívil školu pro závodníky a s jeho snem mu pomáhal otec. Ten mu koupil jeho první automobil - Talbot Sunbeam, se kterým se Richard učil závodit. V osmnácti se přihlásil do prvních místních závodů. Svými úspěchy zaujal Davida Williamse, který se později stal jeho přítelem.

V roce 1990 se objevil na startu britského šampionátu s vozem Peugeot 205 GTI. Po domluvě s importérem Peugeot je domluven i start na RAC rallye 1990 s vozem Peugeot 309 GTI, kde končí na 28. místě a třetí ve své kategorii. O rok později opět startuje v domácím šampionátu a RAC rallye 1991, kde končí se stejným vozem šestnáctý a svou kategorii vyhrává. Jeho novým a stálým spolujezdcem se stáva Robert Reid. Od roku 1993 se dostává do týmu Prodrive Subaru World Rally Team a soutěží s vozem Subaru Legacy RS. Stává se nejmladším britským šampionem. V následujících dvou letech startuje na několika soutěžích mistrovství světa a na RAC rallye 1995 končí třetí.

Od sezony 1996 startuje v týmu Mitsubishi s vozem Mitsubishi Carisma GT a absolvuje jen vybrané soutěže. Celkově končí sedmý. V mistrovství světa v rallye 1998 se stává týmovým jezdcem Mitsubishi Ralliart, kde jezdí jako týmový kolega Tommi Mäkkinen a vítězí na Safari rally 1998 a RAC rally 1998. Poté se opět vrací k Subaru. Vítězí na Acropolis rally 1999, Australská rally 1999 a RAC rally 1999 a třikrát dojíždí druhý a druhý končí i celkově. V Mistrovství světa v rally v roce 2000 vítězí na Safari rally, Portugalské rally, Argentinské rally a RAC rally a opět končí celkově druhý.

V roce 2001 vítězí na Rally Nový Zéland 2001 a dojíždí čtyřikrát druhý. Před posledním závodem je třetí za McRaem a Mäkinenem, ale rozdíl mezi nimi jsou dva body. Oba jeho konkurenti odstupují a on si třetím místem zajišťuje titul. V roce 2002 přešel k týmu Peugeot Sport, aby startoval s vozem Peugeot 206 WRC. V první sezoně dojel jen čtyřikrát na druhém místě a skončil celkově pátý. V roce 2003 dojel v prvních deseti závodech dvakrát druhý a pětkrát třetí a vedl šampionát. Po třech asfaltových soutěžích se ale propadl na čtvrté místo. Rozhodnout se mělo na Velšské rallye, ale do té Burns neodstartoval.

Nemoc

Cestou na závod zkolaboval za jízdy ve svém Porsche. Ve voze kromě něj seděl závodník Markko Märtin, který vůz bezpečně zastavil. Po vyšetření se zjistilo, že Burns měl rakovinový nádor na mozku. Začal se okamžitě intenzivně léčit, ale i po druhé operaci se nádor vrátil. Zemřel na den přesně čtyři roky po zisku svého titulu.

Odkaz

Richard Burns spolupracoval na vývoji počítačové hry Richard Burns Rally, která je dodnes považována za nejrealističtější simulátor rally.